Här planerar vi för spårväg
Vi planerar för att spårvägen ska gå genom många av Uppsalas södra stadsdelar. Längs vägen från Uppsala C till stationen i Bergsbrunna kommer spårvägen passera flera bostadsområden och stora arbetsplatser.
Uppsala spårväg planeras att gå från en ny station vid Bergsbrunna, över Fyrisån till Ultuna. Vid Ultuna delar den sig i två grenar. En gren går mot Gottsunda och vidare mot Rosendal. Den andra grenen går mot Ulleråker och stora arbetsplatser som bland annat Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) och Ångströmslaboratioret. Vid Exercisfältet går linjerna ihop igen och passerar Biomedicinskt centrum (BMC), Uppsala science park och Akademiska sjukhuset och vidare mot Uppsala centralstation.
Spårvägssträckan blir totalt cirka 17 kilometer lång och får 22 hållplatser inklusive Uppsala C och Uppsala S (Uppsala södra, den nya stationen i Bergsbrunna).
Kartan nedan ger en översiktlig bild över var spårvägen planeras att gå. Se teckenförklaring till kartan här nedanför.
- Den gula heldragna linjen visar den planerade sträckan. Cykelbanor kommer att finnas längs hela spårvägssträckan med undantag av Bäverns gränd i innerstaden.
- De gula, runda markeringarna visar hållplatser längs sträckan.
- De ljusgröna områdena visar områden längs sträckan där stadsutveckling pågår.
- De större vita, runda markeringarna visar planerade stadsnoder. Du kan läsa mer om dem på sidan om stadsutveckling längs spårvägssträckan.
Föreslagen spårvägssträckning med delsträckor
Nedan sammanfattar vi den föreslagna sträckningen och dess delsträckor.
Uppsala C-Gottsunda
Spårvägen går från Uppsala C via Bäverns gränd och Islandsbron till Svandammen vidare mot yttre Sjukhusvägen och Dag Hammarskölds väg.
Från Dag Hammarskölds väg går den till Husargatan vidare till Torgny Segerstedts allé och Vårdsätravägen vidare på Hugo Alfvéns väg.
Spårvägen vid Bäverns gränd. Illustration av White Arkitekter.
Hållplats för spårvägen vid Talltorget i Rosendal. Illustration av White Arkitekter.
Uppsala C-Ultuna
Längs denna sträcka går spårvägen från Uppsala C via Bäverns gränd och Islandsbron till Svandammen vidare mot yttre Sjukhusvägen och Dag Hammarskölds väg.
Från Dag Hammarskölds väg vidare via Regementsvägen och öster om Ångströmslaboratoriet för att därefter gå ner genom Ulleråkersvägen.
Från Ulleråker fortsätter sträckningen öster om SVA (Statens veterinärmedicinska anstalt) och gamla Veterinärhögskolan längs Ulls väg fram till Ultunaallén.
Spårvägen längs Dag Hammarskjölds väg. Illustration av White Arkitekter.
Gottsunda-Bergsbrunna
Den så kallade Ultunalänken går från Gottsunda längs med Gottsunda allé till Ultuna allé. Från Ultunaallén fortsätter sträckningen över Ultunabron mot Bergsbrunna.
Exakt placering av Ultunabron är under utredning och planeras vara klart till hösten 2022.
Hållplats för spårvägen i Gottsunda. Illustration av White Arkitekter.
Hållplatser
Längs den 17 kilometer långa spårvägssträckan skapar vi förutsättningar för 22 hållplatser inklusive Uppsala C och Uppsala S (Uppsala södra, den nya stationen i Bergsbrunna). Förslag till placering av hållplatserna kommer att redovisas i arbetet med detaljplanerna. Det kommer bli något glesare mellan spårvägens hållplatser jämfört med de busshållplatser som finns idag.
Spårvägen kommer till stor del att ersätta busslinjerna på den sträcka där spårvägen kommer att gå. I vissa områden och längs vissa sträckor kommer bussar att finnas kvar som komplement till spårvägen och vi planerar för goda möjligheter till byte mellan buss och spårvagn längs sträckan.
Depå för spårvagnar
En depå för underhåll och parkering av spårvagnar kommer att byggas i samband med att spårvägen byggs ut. Region Uppsala ansvarar för depån och driften av spårväg.
Vi har påbörjat planarbetet för en depå i sydöstra Uppsala i närheten av Nåntuna.