Historik - det har hänt hittills
Redan år 2010 började spårväg studeras som ett alternativ för kollektivtrafik i Uppsala. Sedan dess har arbetet med att utreda möjligheterna till spårväg fortsatt. Här kan du se vilka beslut som fattats, vilka dialoger som förts och hur du har kunnat vara med och tycka till.
2010
Kommunen börjar undersöka möjligheten till olika typer av kapacitetsstark kollektivtrafik
I samband med översiktsplanen 2010 börjar Uppsala kommun undersöka möjligheter för hållbar och kapacitetsstark kollektivtrafik ur ett framtidsperspektiv. Bland annat studerades spårtaxi och spårväg som alternativ för kollektivtrafiklösningar för hela staden.
Läs översiktsplan 2010 för Uppsala kommun
2016
Kapacitetsstark kollektivtrafik en del av översiktsplan 2016
I samband med översiktsplan 2016 fastställdes stadsutvecklingsstrukturen för Uppsala stad (fem stadsdelsnoder) samt hur dessa skulle kopplas samman med kapacitetsstark kollektivtrafik.
Läs översiktsplan 2016 för Uppsala kommun
Systemvalsstudie genomförs kring spårväg och Bus Rapid Transit
2016 beställde Region Uppsala i samverkan med Uppsala kommun en utredning om vilka fordonstyper kollektivtrafiken i Uppsala borde satsa på i framtiden. Systemvalsstudien nämnde två system som är lämpliga för Uppsala: Spårväg och BRT (Bus Rapid Transit), som är ett högt utvecklat system med snabbussar.
2017
Avtalet Uppsalapaketet undertecknas
Staten, Uppsala kommun och Region Uppsala tecknade ett avtal om ett investeringspaket i miljardklassen för infrastruktur, bostäder och arbetsplatser – det så kallade Uppsalapaketet. I avtalet ingår bland annat ytterligare två järnvägsspår till Stockholm, ny station i Bergsbrunna, 33 000 nya bostäder och en kapacitetsstark kollektivtrafiklösning.
Beslut i kommunstyrelsen 13 december 2017
2018
Uppsalapaketet blir godkänt i kommunfullmäktige och regionfullmäktige
Kommunfullmäktige och regionfullmäktige fattade beslut om att godkänna Uppsalapaketet.
Region Uppsala och Uppsala kommun tog fram ett avtal med en detaljerad ansvarsfördelning för finansiering, organisation och tidplan. Det låg till grund för en mängd strategiska dokument och fördjupade studier inför start av detaljplanearbetet.
Trafikverket tar beslut om nationell plan
Trafikverket beslutade om nationell plan. Kommunen tog 12 december beslut i kommunstyrelsen om ansökan till stadsmiljöavtal.
- Nationell plan för transportsystemet
- Beslut i kommunstyrelsen 12 december om ansökan till stadsmiljöavtal
2019
Gestaltningsprogram för spårvägen tas fram
Kommunen tog fram ett gestaltningsprogram för spårväg. Ett gestaltningsprogram visar hur spårvägen ska se ut och utformas i förhållande till omgivningen.
2020
En djupare utredning genomförs rörande spårväg och Bus Rapid Transit
En utredning genomfördes som på djupet jämförde spårväg och BRT (Bus Rapid Transit). Utredningen var en fortsättning och uppdatering av systemvalsstudien som gjordes 2016. Slutsatsen i utredningen var att spårväg är den kollektivtrafiklösning som bäst stödjer den utveckling som beskrivs i översiktsplanen för Uppsala kommun.
- Läs jämförelseutredningen i sin helhet (uppdaterad november 2021) (PDF, 2 MB)
- Läs en sammanfattning av jämförelseutredningen (PDF, 652 KB)
Kommunen och regionen fortsätter genomföra utredningar
Kommunen och regionen genomförde gemensamt flera utredningar som underlag inför samrådsförslaget till detaljplan. Till exempel utreddes linjesträckning, vilka kort- och långsiktiga åtaganden som behöver göras och vilka alternativ som finns kring genomförandet av detaljplanen.
Dialoger genomförs via chatt
Under våren genomfördes två chattillfällen där uppsalabor kunde ställa sina frågor kring framtidens kollektivtrafik. De som svarade på frågorna var representanter från Uppsala kommun, Region Uppsala och Trivector Traffic som gjorde jämförelseutredningen mellan spårväg och BRT (Bus Rapid Transit).
2021
Detaljplanen för kapacitetsstark kollektivtrafik var ute på samråd
Under året var detaljplanen för kapacitetsstark kollektivtrafik ute på samråd. I och med det genomförde kommunen flera digitala samrådsmöten kring detaljplanen för spårväg. Det gick även att chatta med kommunen och Region Uppsala om planeringen för kapacitetsstark kollektivtrafik
Efter samrådsperioden samlade kommunen in synpunkterna och fortsatte arbetet med att ta fram granskningshandlingar.
Kommunfullmäktige fattade genomförandebeslut kring spårväg
I december tog kommunfullmäktige beslut om att spårvägen ska byggas. Detta förutsatt att beslutet villkoras av medfinansiering från staten.
Beslut i kommunfullmäktige 13 december
2022
Beslut i regionfullmäktige om spårväg
Ett samverkansavtal mellan Region Uppsala och Uppsala kommun angående spårvägen godkänndes i februari av regionfullmäktige.
Beslut i regionfullmäktige 16 februari
Ny ansökan om stadsmiljöavtal skickas in
Tillståndsprocessen för spårvägen påbörjades formellt och Region Uppsala och Uppsala kommun skickade in en ny ansökan om stadsmiljöavtal för spårväg till Trafikverket.
Trafikverket beviljar ytterligare två miljarder till spårvägen
I maj fick kommunen och regionen besked från staten kring medfinansiering för spårvägen. Beskedet innebär att staten går in med drygt två miljarder till byggandet av spårvägen. Beslutet kring medfinansiering innebär också att det villkorade genomförandebeslutet som kommunfullmäktige tog i december går igenom.