Stationsområdets historia

19 september år 1866 slogs portarna till Uppsala centralstation upp för första gången. Det var den dåvarande kungen Karl XV som invigde stationen. Nu 155 år senare står tågstationen och hela området runt omkring inför en ny stor utvecklingsresa.

Webb_invigning-av-Uppsala-centralstation-år-1866.jpg
Karl XV vid invigningen av stambanan mellan Stockholm-Uppsala år 1866. Bild från Järnvägsmuseet/DigitaltMuseum.

I början gick tågen varken snabbt eller ofta. Mellan Stockholm och Uppsala kunde du åka tre gånger per dag. Och du fick inte ha bråttom då resan tog cirka två och en halv timme. Men eftersom åren gick och fler och fler åkte tåg byggdes ett andra spår till och år 1908 var dubbelspåret mellan Uppsala och Stockholm klart. Utvecklingen tuffade vidare och med tiden blev tågen elektriska, stationsområdet byggdes i omgångar om och år 2019 stod ett cykelgarage klart.

När dubbelspåret byggdes i början på 1900-talet bodde cirka 59 000 personer i Uppsala kommun. Idag är vi cirka 225 000 invånare. Människors behov av mötas och resa har också ökat i takt med att vi blivit fler. Så nu när ett nytt stationsområde tar form och nya järnvägsspår ska dras vill vi göra det med ett öga i backspegeln samtidigt som vi har två ögon riktade på vägen framåt. För vi bygger både för oss som lever idag och för de som ännu inte tagit sitt första andetag. Och vem vet, kanske kommer våra barnbarn en dag läsa om när Carl XVI Gustaf eller rent utav Kronprinsessan Victoria invigde det nya stationsområdet.

Så har Uppsalas stadskärna vuxit sedan 1800-talet

Illustrationen nedan visar hur Uppsalas stadskärna växt fram sedan mitten på 1800-talet. Illustration av CF Möller.

Visa bilden nedan i större format

Webb_Stationsområdets-utveckling-100-år.jpg

Uppdaterad: