Planskilda korsningar vid S:t Olofsgatan och S:t Persgatan

I centrala Uppsala korsar järnvägen två gator, S:t Olofsgatan och S:t Persgatan. Gatorna är mycket trafikerade. För att förbättra framkomligheten och säkerheten bygger Trafikverket om korsningarna till planskilda korsningar. Projektet är ett samarbete mellan Trafikverket och Uppsala kommun.

Se filmen som visar hur järnvägskorsningarna vid S:t Olofsgatan och S:t Persgatan samt parkeringen vid Österplan såg ut innan ombyggnationen började och hur det kommer att se ut när allt är klart.

Ökad säkerhet och framkomlighet

Innan järnvägskorsningarna vid S:t Olofsgatan och S:t Persgatan stängdes av brukade tusentals människor passera dem varje dag. Samtidigt var och är tågtrafiken längs sträckan intensiv. Det ledde till att järnvägsbommarna ofta vad nedfällda stora delar av dagen. För att förbättra säkerheten och framkomligheten bygger Trafikverket om järnvägskorsningarna till planskilda korsningar. Det innebär att S:t Persgatan och S:t Olofsgatan läggs i tunnlar under järnvägen. Bilister, cyklister och gående kommer i framtiden att passera under järnvägen.

I samband med att de båda järnvägskorsningarna byggs om kommer även nya cykel- och gångvägar byggas längs spåren. Parkeringen vid Österplan stängs också av. Planen är att Österplan i framtiden till största del ska bli en park.

Läs om projektet Nya planskilda korsningar i Uppsala ─ Trafikverket.se.

planskilda1.jpgNär den planskilda korsningen vid S:t Olofsgatan är färdigbyggd kommer du både kunna gå, cykla och köra bil genom en tunnel under järnvägen. Illustration: Ramboll

St Olofsgatan Nannaskolan_750px.jpgDe nya korsningarna ska göra det säkrare att passera järnvägen. Här är en vy över hur det kommer se ut vid S:t Olofsgatan när tunneln under järnvägen är färdigbyggd. Illustration: Ramboll

St Persgatan kvällsbild_750px.jpgOmbyggnationen av S:t Persgatan och S:t Olofsgatan ska göra det lättare att röra sig genom staden. Här är en vy över hur den nya tunneln vid S:t Persgatan kommer att se ut när den är färdigbyggd. Illustration: Ramboll

Aktuellt