Gator och vägar

I de sydöstra stadsdelarna planerar kommunen att bygga flera nya vägar. De fyra stora vägprojekten är anslutningsvägen till en ny trafikplats vid E4:an, östra huvudgatan, västra huvudgatan med en ny passage under järnvägen (södra passagen) samt spårvägsboulevarden.

Vägar är bland det första vi planerar att bygga i de sydöstra stadsdelarna. Det beror bland annat på att de kommer användas för att transportera material i samband med att vi bygger i området. När vi byggt klart kommer vägarna att bli gator och kunna användas av allmänheten. Vi planerar att de fyra stora vägprojekten ska detaljplaneläggas och succesivt byggas ut fram till år 2032.

Anslutningsvägen till en ny trafikplats vid E4:an

Anslutningsvägen ska byggas till följd av att Trafikverket bygger en ny trafikplats vid E4:an. Den nya trafikplatsen är en del av fyrspårsavtalet. Vägen ska binda samman de sydöstra stadsdelarna med den nya trafikplatsen på E4:an samt passera genom ett planerat verksamhetsområde i höjd med Mora stenar. Anslutningsvägen blir också en viktig entré från söder in till de nya stadsdelarna.

Östra huvudgatan

Huvudgatan öster om järnvägen ska binda samman anslutningsvägen från E4:an med den nya järnvägsstationen för att sedan gå vidare norrut mot Tegelbruket. Strax innan Tegelbruket slutar huvudgatan och delar sig i två vägar. En väg går västerut, in under järnvägen och upp mot Bergsbrunna och en väg går österut bort mot väg 1060.

Huvudgatan öster om järnvägen angör också till en ny busstation vid den östra entrén till järnvägsstationen. Här ska resenärer kunna byta mellan tåg, stadsbussar, regionala bussar och kommersiella bussar. Längs huvudgatan ska det även finnas plats för en regional cykelväg samt ytor för gångtrafik och angöring.

Västra huvudgatan med en ny passage under järnvägen (södra passagen)

En stor och generös passage ska byggas under järnvägen, kallad södra passagen, för att koppla ihop de östra och västra sidorna av järnvägen med varandra. Från södra passagen går västra huvudgatan vidare upp och in i den nya stadsdelen, Uppsala södra och fram till spårvägsboulevarden.

På östra sidan av passagen under järnvägen möts östra och västra huvudgatan. Alldeles intill ansluter också anslutningsvägen ut till E4:an.

Spårvägsboulevarden

Boulevarden ska löpa som en ryggrad, från öster till väster genom hela den planerade stadsbebyggelsen och förbinder Uppsala södra med gamla Stockholmsvägen. Boulevarden blir ett viktigt samlande gaturum för alla stadsdelar inom de sydöstra stadsdelarna.  Restauranger med uteservering, handel, service, mindre kontorslokaler och kultur finns utmed hela gatan. Gatan ska också fungera som uppsamlingsgata för trafik till och från omkringliggande nya stadsdelar, rymma spårväg med hållplatser, cykel- och gångtrafik och plats för angöring.

Gårdsvägen

Trafikverket kommer att ersätta den befintlig plankorsningen utmed Gårdsvägen med två nya planskilda korsningar under järnvägen. En passage för enbart gång- och cykeltrafik samt en passage för gång-, cykel- och motorfordonstrafik. Anslutande gator, gång-, och cykelvägar kommer att anpassas och anslutas till de nya passagerna.

Se detaljplaneprocessen för Gårdsvägen på uppsala.se

Uppdaterad: