Tidplan och etapper för Främre Boländerna
Främre Boländerna byggs om i etapper. Området har en gemensam inriktning men med olika detaljplaner som gäller för olika etapper. Villkoren i detaljplanerna kan variera beroende på markförhållanden och omgivning.

Preliminär tidplan
2025
Under slutet av 2025 inleds arbetet med att bygga om etappen Ställverket.
Flera insatser i området som kopplar till kulturdriven stadsutveckling genomförs.
2026
Parken Bergsbrunnaplan byggs om under 2026. Rivningar och byggnation kan ske av byggnader längs Säbygatan.
Detaljplanen för kvarteret Gudur går upp för antagande i plan- och byggnadsnämnden.
Konstverk uppförs på Bergsbrunnaplan i samband med byggnation av parken.
Ledningsarbeten och ombyggnation av Säbygatan, Östunagatan, Knivstagatan, Märstagatan och del av Bergsbrunnagatan pågår.
2027
Ledningsarbeten och ombyggnation av Säbygatan, Östunagatan, Knivstagatan, Märstagatan och del av Bergsbrunnagatan pågår.
Byggnation av nya spår för Museijärnvägen i Bergsbrunnaparken startar.
2028
Parkerna Knivstaplan och Märstaplan byggas om under 2028 och 2029.
Ledningsarbeten och ombyggnation av Säbygatan, Östunagatan, Knivstagatan, Märstagatan och del av Bergsbrunnagatan pågår.
Byggnation kopplad till museijärnvägen Lennakatten i Bergsbrunnaparken är klar.
2029-2030
Ombyggnation av Björkgatan pågår.
2034
De två nya järnvägsspåren mellan Uppsala och länsgränsen mot Stockholm är färdigbyggda.
Etapp Ställverket
Ställverket är den första etappen och även den största. Det är här ombyggnaden av Främre Boländerna börjar. I denna etapp finns mestadels kontor, utbildningsverksamhet, tillverkning, labb och produktion med mera. Här finns även parkerna Bergsbrunnaplan, Märstaplan och Knivstaplan. På Bergsbrunnaplan planeras ett offentligt konstverk med anknytning till Främre Boländerna.
Se detaljplan för kvarteret Ställverket m.fl. på uppsala.se
Exploatörer i etappen
Etapp Gudur
Etapp Gudur är kvarteret närmast Uppsala central. Etappen kommer att utvecklas i likhet med Ställverket och planläggning pågår.
Exploatörer i etappen
- Vasakronan
- Pianofabriken Nylund & Son
Etapp Ångmaskinen/Motorn
I norra delen av Främre Boländerna ligger etapp Ångmaskinen och Motorn. Denna del kommer bidra med en variation till området och till viss del bestå av nuvarande verksamheter.
Exploatörer i området fastställs i samband med kommande planarbete.
Övriga kvarter i Främre Boländerna
Turbinen och Traktorn ligger i östra delen av området som gränsar till företaget Cytiva och Testa Center. Av den anledningen kan det finnas fördelar för tekniskt inriktade verksamheter att etablera sig här. I kvarteren kommer många befintliga byggnader stå kvar eller byggas om utifrån gällande förutsättningar. Söder om kvarteren ligger Lokstallet som är obebyggd.
Närmast järnvägen ligger Bangården. Här kommer det till stor del att se ut som idag eftersom järnvägen behöver utrymmet. Platsen kommer att användas vid järnvägsutbyggnaden. Området utvecklas efter hand och i nära samarbete med Trafikverket.
Stadsbyggnadsprojekt i närheten av Främre Boländerna
Vimpelgatan
Nuvarande järnvägskorsning vid Vimpelgatan ska byggas om i och med att två nya järnvägsspår ska dras mellan Uppsala och Stockholm. Trafikverket planerar att bygga en bro över järnvägen mellan Främre Boländerna och Kungsgatan.
Läs om byggnationen av Vimpelgatan
Uppsala C
När två nya järnvägsspår ska dras till Uppsala behöver centralstationen utvecklas. Den vackra stationen ska bevaras samtidigt som fler tåg ska passera och stanna vid Uppsala C. Stationsområdet ska göra det möjligt för människor att resa hållbart inom staden med både buss, spårvagn, cykel och till fots. Mer plats ska även skapas för handel, service och upplevelser.
Lennakatten
Museijärnvägens station behöver flyttas till Bergsbrunnaparken som ett led i ombyggnaden av Uppsala C.