Cykel, kollektivtrafik och bil i Rosendal - så är det tänkt

Att göra hållbara resor möjliga för dig som bor i Rosendal har varit en prioritet för Rosendalsprojektet sedan dag ett. Vi förverkligar den visionen tillsammans med ambitiösa byggaktörer och Uppsala parkering. Målet är att erbjuda dig som bor här ett fungerande system som gör att du klarar dina resebehov på ett enkelt och hållbart sätt.

rosendal_buss.jpg

År 2050 ska alla resor och transporter i Uppsala ske med hållbara färdmedel. Det är Uppsala kommuns målsättning för att klara klimatutmaningen. Rosendal går i bräschen för detta och är ett av de mest innovativa bostadsområdena när det kommer till hållbara mobilitetslösningar, det vill säga hållbara sätt att transportera sig till och från ett område. Många byggaktörer i området har frivilligt valt att hitta smarta och hållbara mobilitetslösningar. 

Cykla i, och till och från Rosendal

En av Rosendals stora fördelar är närheten till allt. Universiteten, arbetsplatser, skola och centrum. Det innebär att cykel kan vara ett naturligt transportmedel. Gatorna har en tydlig gatustruktur med plats för cyklister. Du ska enkelt hitta en cykelparkering för lådcykeln och flera byggherrar har smarta lösningar för dig som cyklar. 

Cykelpooler planerade för olika typer av cyklar

Alla nya hus i etapp tre kommer att ha egna cykelpooler som boende i huset kommer få tillgång till. Olika typer av cyklar som till exempel eldrivna lådcyklar, tuck-tucks och elcyklar kommer att finnas tillgängliga i cykelrum. Det kommer också att finnas pumpar och enklare servicestationer nära. 

Res kollektivt med buss och eventuellt spårväg

Kollektivtrafik går genom Rosendal längs huvudstråket Torgny Segerstedts allé. Bussarna stannar vid två hållplatser, en i vardera riktning och upp till 20 avgångar i timmen. På sikt finns planer på spårvägstrafik genom Rosendal.

Läs mer om den planerade spårvägen i Uppsala.

Pendla - nära anknytningar

12 000 Uppsalabor pendlar varje dag till Stockholm och ungefär lika många pendlar in till staden. Möjligheten att kunna ta sig snabbt till centrum eller den planerade tågstationen i Bergsbrunna för anslutning till Arlanda och Stockholm gör Rosendals läge perfekt. En cykelresa i maklig takt till till Resecentrum i centrala Uppsala tar drygt tio minuter. 

Köra bil och parkera hållbart

Rosendalsfältet ligger precis som Ulleråker på Uppsalaåsen. Åsen är känslig mark eftersom den är porös och vattenbärande och det är ur åsen som stadens dricksvatten hämtas. Av den orsaken samlar vi det mesta av parkeringsplatserna i området i parkeringshus och mobilitetshus i områdets utkanter. Det betyder att det blir begränsat med parkering inom området. Istället optimerar vi ytorna för cykel-, gång- och kollektivtrafik. 

Dansmästaren – en parkeringsanläggning med flera funktioner

Dansmästaren 3.jpg

I norra Rosendal finns Dansmästaren, ett mobilitetshus för 450 bilar, varav 60 laddplatser för elbilar. Huset rymmer även 133 studentlägenheter och en livsmedelsbutik i bottenplanet. Utöver husets många hyrplatser finns en stor avdelning för korttidsparkering, samt en bilpool som är öppen för den som vill ansluta sig. Här finns också motorcykelburar som kan hyras månadsvis

På Uppsala parkerings webbsida kan du läsa mer om hur du köper parkeringstillstånd.

På Dansmästarens tak finns en solcellspark som producerar egen miljövänlig el som används för att avlasta stamnätet när många bilar laddas samtidigt. Huset har förberetts för upp till 100 elbilsplatser och 60 laddpunkter finns redan på plats.

I entrén till Rosendal för minskad trafik

Vi har valt att anlägga Dansmästaren redan i entrén till Rosendal för att minska trafiken inne i området. Dels för att inte störa boende, dels för att barn ska kunna röra sig på gatorna utan oro för förbipasserande bilar. Givetvis finns det möjlighet att köra fram till fastigheter vid behov.

Forskningsstation - elbilar ger tillbaka energi

I samarbete med Uppsala universitet och Stuns Energi kommer Dansmästaren att fungera som en forskningsstation/testbädd för modern Vehicle-to grid-teknik, V2G, som är en teknologi som innebär att elbilar kan ge energi tillbaka till elnätet. Avsikten är att husets laddstationer ska utvecklas för att kunna användas så "intelligent" som möjligt i förhållande till elbilanvändarnas individuella laddbehov, samt till hur elpriser och nätbelastning varierar under dygnet.

Brandmästaren – mobilitetshus för flera hållbara transportmedel

Illustration Brandmästaren.jpg

Bild: Illustration av mobilitetshuset Brandmästaren.

Brandmästaren är Rosendals andra mobilitetshus med närmare 600 p-platser. I byggnaden, som ligger intill brandstationen i områdets södra del, finns 119 laddstationer och tillgång till flera bilpooler som är aktiva i området. Utöver hyrplatser för närboende erbjuder huset goda parkeringsmöjligheter för besökande.  

Plats för cyklar 

På entréplanet finns utrymmen för parkering av cyklar, även i individuella cykelboxar och i burar som är tillräckligt stora för att rymma motorcyklar eller lådcykelar. Här finns också ett cykelrum som ger möjlighet att tvätta och meka med sin cykel.

Solcellspark och energilagring

På Brandmästarens tak finns en solcellsanläggning som kommer att kompletteras med ett energilagringssystem som kan tillvarata solel och bidra till lägre effektuttag när mycket ström krävs i anläggningen.

Uppdaterad: